Välkommen till FoulPlay.se

De senaste sportnyheterna och de bästa sportartiklarna
Sök Bland Alla Hockey Artiklar
Sök:

Publicerat: 2008-05-20NHL, Detroit till final!Skribent: wankbottom
Detroit Red Wings blev andra finallaget!

Morgonkaffet står och puttrar, ögonen är lite trötta efter nattens match - som blev en ohotad seger för Detroit som efter två förluster i rad straffade Dallas som inte ens en storspelande Turco kunde rädda. Nicklas Lidström är nu i sin femte Stanley Cup-final, bara det är en enormt bedrift. Nu är det speluppehåll till natten mot söndag - då det ännu är oklart om Johan Franzén är spelklar - Johan lider av sviterna av en hjärnskakning precis som Kenny Jönsson gjorde.

18 584 personer hade bänkat sig i Joe Louis Arena för att se hemmalaget Detroit gå vidare, och ännu fler var vi som bänkat oss framför TV:n. Svenskspäckade Red Wings öppnade bäst och fick se veteranen Kris Draper stänka in 1-0 redan efter 3:45 in i första perioden assissterad av radarpartnern Dallas Drake. Första perioden bjöd på mycket spel med special teams (PP och BP), och Dallas som hade flest chanser lyckades inte sätta pucken bakom Osgood som var het natten till ära. När det blev Detroits tur så tog det inte lång tid däremot - Efter 11:41 när Trevor Daley (förra matchens gigant) satt på botbänken passade Pavel Datsyuk på att snipra in 2-0, ass av svenskduon Lidström - Zetterberg. Men det var inte riktigt klart med svenskpoäng än i perioden. Den här gången med ordinarie man på isen var det dags igen, 3-0 Dallas Drake - Mikael Samuelsson noterades för passningspoäng.

Zetterberg punkterade matchen
I en lite mer avslagen andra period, mycket beroende på att Dallas såg väldigt slaget ut - tomma blickar - dålig intensitet - avgjorde vår svenske "slutspelskung" matchen defenitivt när han på egen hand gjorde 4-0, shorthanded, med en man mindre på banan dessutom. Och visst kan man förstå om det blev ridå för Modano, Morrow och dom andra stjärnorna. Dallas ska ha kredit för att dom, liksom Pens motståndare Flyers höll humöret uppe och inte gick in för att märka Detroits spelare. Man fick i tredje perioden in ett tröstmål, gjort av Robidas. Bara för byråkratin, inget som sa något om Dallas spel i övrigt. Jag tror att Dallas var tröttkört efter att ha rubbat ett redan starkt Red Wings i två matcher - och helt enkelt inte hade den där extra växeln som hade krävts för att vinna ytterligare en match.

Skotten i matchen var inte till något lags favör -konstigt nog utan slutade 29-29. Man ska alltså inte glömma bort Chris Osgood i hyllningarna. Som givit ett lugn sedan han ersatte osäkre Hasek i början av slutspelet.

Nicklas Lidström till Expressen om att vara i en femte final:
Man blir aldrig mätt på en sådan här upplevelse. Jag är lika hungrig på att vinna i år, som jag var när jag spelade min första final 1995.

Och vi här på FoulPlay blir aldrig trötta på en sådan levande legend som Nicklas. Han är 38 år och fortfarande en fältherre i Detroitförsvaret och en av NHL:s genomgående bästa backar i statistiken och praktiken år efter år - och det vore konstigt om han inte tog hem utmärkelsen i år igen.

Vad gäller Zäta och Datsyuk kommer deras betydelse att bli vad Pittsburghs Crosby och Malkin har hos dom. Det kommer bli en final med två offensiva lag med spelskickliga backar som båda är vana vid att föra matcherna i slutspelet - och är vana vid att hålla ett högt tempo matcherna igenom.

Vad talar för Pittsburgh?
Fixstjärnorna - Crosby leder slutspelets poängliga och har sedan återkomsten efter skadan bara blivit bättre och bättre. Malkin visade under Crosbys frånvaro att han kan axla manteln om Sidney skulle falla ur en matchbild. Deras klubbor ihop med Hossa har öst in poäng dom senaste matcherna och Detroits målvakt är ett frågetecken.

Målvakten - Chris Osgood är i mina ögon en sämre målvakt än vad M-A Fleury är. Marc är en ung, hungrig målvakt på väg uppåt i karriären som gör sin första NHL-final. Är det inte en nackdel att han saknar rutin? Nej jag tycker inte det, har man hållit hela vägen till en SC-final håller han även i en. Bättre längs med isen än Osgood.

Oväntade matchshjältar - Pascal Dupuis, Jordan Staal, Ryan Malone, Marian Hossa. Pens kryllar av spelare som ibland blixtrar till och avgör matcher. Unga spelare utan säkerhetslinor. Dom är inte bara orädda och sugna på att vinna så dom gör misstag, utan iskalla och mogna för sin ålder. Det ska bli kul och se vem av dom som får sitt stora genombrott i finalen.

Vad talar för Detroit?
Svenskarna - Ärligt talat bär svenskarna Detroit på sina axlar - dom har skapat Red Wings identitet och det är oftare än sällan som svenskpoängen går upp mot 5-10 per match. Om Franzén känner sig bra och Lilja skulle få ersätta Chelios som är småskadad skulle det betyda sju svenskar på isen i en Stanley Cup-final - jag hoppas alla inser hur sjukt det egentligen är!?

Rutinen - Draper, Lidström, Chelios, Drake, Osgood, Maltby. Det finns ett par "gubbar" som har varit med förr. Eftersom jag själv är rätt ung så är jag emot det här "rutin är guld värt"-snacket men jag kan inte undgå att ta med det som en av Detroits x-faktorer. Skulle nu Pens unga lag inte palla trycket kommer Detroits rutinerade gard att göra det - och utnyttja minsta tecken på svaghet.

Power-play - Båda lagen har riktigt bra PP-uppställningar men jag håller Detroits högre. Holmström framför målet, Datsyuk - Zäta - Lidström och valfri spelare ex. Kronwall har varit ett av Detroits giftigaste vapen den här säsongen. Sticker som ett bi så fort en lucka visar sig.

Skulle jag sammanfatta det här så ligger mina sympatier och mitt tips hos/för Pittsburgh. Kommentera gärna, och berätta vilka du tror vinner och vad ni håller med/inte håller med om i min text!

24/5 smäller det. Tills dess kommer NHL-avdelningen säkert leta fram något annat roligt att slänga upp. Och räkna med att ni kommer få läsa allt inför finalen, vi följer allt som händer!
Betyg 3.29/5 (28 Röster)
Betygsättningar
25% (7 röster)7% (2 röster)11% (3 röster)29% (8 röster)29% (8 röster)
12345
 

Kommentarer

Publicerat: 2008-05-21Red Wings vinner!?Kommenterat av: msveden
Jag har aldrig varit ett fan av Pittsburgh, jag hade svårt att acceptera deras spelare på 90 talet och det lever kvar i mig. Jag har också väldigt svårt att acceptera Detroit efter alla duster med Colorado. Det är nog dags för mig att glömma allt gammalt och blicka fram mot en härligt Stanley Cup final. Båda lagen har några riktigt härliga lirare men jag får nog hålla svensklaget Detroit högre än Pittsburgh. Även jag gillar Lidströms sätt att briljera på isen och det vore helt befängt att inte ge han James Norris Memorial Trophy för tredje året i rad. Pittsburgh gjorde ett perfekt drag i att byta till sig Hossa strax innan slutspelet drog igång. En bytesaffär som liknade Colorados taktik i början på 2000 talet då man år efter år bytte till sig stora stjärnor strax innan slut spelet. Ray Bourque, Rob Blake, Theoren Fleury är bara några av spelarna som stärkte upp Colorados trupp. Visst har det hjälpt Pittsburgh lika som det hjälpe Colorado. Theoren Fleury var en misslyckad affär för Colorado, en gammal grinig gubbe som var på väg utför i kariärren… Marián Hossa är rena motsatsen, fortfarande ung och väldigt drivande. Kolla bara vad han gjorde med Mora under lockout säsongen. Tyvärr tror jag ungtupparna får ge vika för kollektivet Detroit. Den ända svagheten i Detroit håller jag med om att det är Osgood/Hasek. Dom två herrarna är alldeles för gammal och borde ha lagt plocken på hyllan under lockout året. Mycket bra bloggar Wankbottom! Alltid lika roligt att läsa.
Publicerat: 2008-05-21Detroit-PensKommenterat av: Wankbottom
Jo, ska man ta av sig skräll-glasögonen så ser det ju onekligen ut som att Detroits rutin kommer betyda mer än vad ex. jag vill erkänna i min text. Givetvis. Problemet för mig när det gäller Detroit är att det gullas så in-i-hvete med dom i svensk press. Gör Zäta mål så gjorde "KUNG-ZÄTA" mål, gjorde Lidström ass var det en "magnifik passning från fältherren på blå". Jag gillar också att det går bra för svenskarna, men dom missar ofta raportering kring annat - det är därför man ska läsa utländsk press när det gäller just NHL. Och självklart är nu Lidas en fältherre - och allt annat än James Norris vore skandal. Kul att det uppskattas, detsamma! Nu behöver vi bara jämna ut dom andra sporterna lite. Tur att det är EM snart. Mvh!
Publicerat: 2008-05-21Swedish is best - and Swedes are even better!Kommenterat av: Immigrant
Isn't it just amazing how it only takes a few Swedes (or sometimes only one!) to turn an otherwise "useless" hockey (or football) team into a fantastic winning machine that simply can't put a foot wrong? If I'm to believe the Swedish Press, then I guess hockey in North America would be like the dessert in summer without the Swedes, not to mention that European football would simply cease to exist if Ljungberg and Zlatan were to hang up their boots... I sense of proportion and an ounce of humility might not go amiss up there in that frozen haven self-importance!
Publicerat: 2008-05-21Swedish headlinesKommenterat av: Wankbottom
The swedish press is really good at making big headlines whenever a swede scores a goal or sometimes when he has a solid game without scoring. For example our swedish midfielder "Chippen" in Deportivo. When Deportivo beat Real Madrid it said "Chippens succé mot Real", and the success was really just that they won the game, and he happend to be on the field. But when it comes to Detroit it's a different deal. Take a nearby paper and write down all the "swedish"-made points this year - and you'll see that otherwise - without their swedes, they're not that good..
Publicerat: 2008-05-21Swedish RedwingsKommenterat av: Immigrant
I'll give you that one - but I can't help wondering how many Swedes there actually are in the NHL, or the Premiere league, for example? One gets the impression that Sweden supplys the (eager) world with exceptional talent that just can't be found elsewhere. Maybe I'm just being sceptical. Perhaps all the best spportsmen really are to be found amongst nine million Swedes?
Publicerat: 2008-05-22RE: Swedish RedwingsKommenterat av: msveden
I just Detroit är det faktiskt svenskarna som bygger stommen i laget, svenskarna driver även laget till fram gång tillsammans med en ryss. Immigrant, jag tror att du måste släppa hoppet till ditt gamla land. Efter att Svennis lämnade er kom ni inte ens till EM... :lol: Nu är det dags för dig att vara stol över ditt nya land och alla extremt duktiga stjärnor vi har i Sverige. ;)
Publicerat: 2008-05-22RE: Swedish Red WingsKommenterat av: Wankbottom
Jag tyckte du hade en poäng i ditt första inlägg, som var lite rolig faktiskt. Men NHL är ett ganska dåligt exempel när man vill visa på länder/ligor eller annat där svenskar inte lyckats. Sanningen är ju den att svenskara är ganska framträdande inom hockey just nu. OS guld för inte många år sedan är väl den bästa värdemätaren - då årets fjärdeplats i VM inte gjordes rättvisa tack vare alla hemmakära proffs i nordamerika. Snackar vi fotboll, vilket är långt från mitt egentliga område rent intressemässigt håller jag med dig. I Premer League har vi inte en enda spelare som håller absoluta toppklass. Ljungberg är ständigt skadad, Isaksson läcker som ett såll och Sebban Larsson blir nedflyttad med sitt Birmingham. Sen kanske man får fråga varför ironin lyser likt en gloria runt ditt huvud? Men men, vi får väl se vilka som kommer längst i EM i sommar, Sverige eller England. Nej, just ja.. England tog sig inte dit. Så var det, nu minns jag. ;)
Publicerat: 2008-05-22"Nej, just ja.. England tog sig inte dit..."Kommenterat av: Immigrant
Det är inte ironi, utan ett bra exempel på sarkasm. Och jag gråter fortfarande :( Inte över ditt inlägg, utan över att England hade inte ens kapaciteten att ta sig till EM. Svagt, måste man erkänna! Och till msveden vill jag bara säga att jag är mer än stolt över mitt "nya" hemland. Det jag däremot saknar är ett rosa glasögon som omvandlar allt som är Svenskt till "bäst i världen". Misstagit Du begår är att tolka mina inlägg till att jag därmed "hissar" allt som är engelskt - och så är defintitivt inte fallet! Jag har valt att flytta till (och vaera kvar i) Sverige. Du är är här av en slump...
Publicerat: 2008-05-22RE: England sitter hemma i soffan under EMKommenterat av: Wankbottom
Sarkasm, den tar jag på mig, såklart. Som jag skrev i mitt första inlägg så håller jag med dig om att svenskarna skrivs upp i media så gott som jämt. Det jag inte håller med om är att NHL-svenskarna inflytande på nordamerikansk hockey får för stort spelrum - eftersom det var just under mitt NHL-inlägg som debatten blossade upp. En kul grej kan vara att räkna antalet svenska kaptener och ass-kaptener och jämnföra med ryska och amerikanska motsvarigheter - inte dåligt för ett land med "futtiga" 9 miljoner invånare. Tack för uppfriskande kommentarer!
Publicerat: 2008-05-22Denna Engelsman sitter hemma i Sverige (visserligen i en soffa) under EMKommenterat av: Immigrant
Jag ger mig - NHL "is all yours" och det var ett dåligt exempel. Hade jag velat vara elak så hade jag påpekat att just hockey är en riktig "B-sport" i USA (dock inte i Kanada, förstås). Men så elka är jag ju inte - I'm a polite Englishman, som (tvingas) gilla soffan!
Publicerat: 2008-05-22RE: KaffepausKommenterat av: Wankbottom
Citat:
Hade jag velat vara elak så hade jag påpekat att just hockey är en riktig "B-sport" i USA (dock inte i Kanada, förstås).
Jo, hockey är som sport naturligtvis inte störst i USA, eller i världen heller för den delen. Men ser du till vart i världen man kan spela hockey så slår ju 18000 personer i Staples center 8000 i Löfbergs lila arena. Så oavsett hur liten sporten är i USA så är det grymt stor i proportion till Sverige. Invånarantalet kan vi ju inte rå över här hemma, men visst hade vi kunnat ha samma siffor inte minst i Stockholmstrakten? Det är naturligtvis inte meningen att vara alltför nedlåtande när det gäller England och deras uteblivna EM. Men tyckte det var på sin plats när vi diskuterar länder (media) som tror att dom är bäst i världen på något. Mvh
Publicerat: 2008-05-22The master of understating the obvious...Kommenterat av: Immigrant
Citat:
Jo, hockey är som sport naturligtvis inte störst i USA, eller i världen heller för den delen
I tip my hat and congratulate you! The art of the "understatement" is a clear differentiator between intelligent life and, err..., non-intelligent life forms. You differentiate well! Here's another example: "Även om England är inte med fullt ut i EM i år, så har man historiskt sett varit med i de flesta stora mästerskapen och (ibland) gjort hyfsat bra ifrån sig"
Publicerat: 2008-05-22The master of sarcasmKommenterat av: Wankie
Citat:
I tip my hat and congratulate you! The art of the "understatement" is a clear differentiator between intelligent life and, err..., non-intelligent life forms. You differentiate well!
Som den svenne-banan jag är har jag svårare att förstå och ta in ev. sarkasm på engelska. Men det var ju skarpt av dig att understryka. Ska bara skratta klart... sådär. Ska jag vara ärlig skiter jag egentligen i Englands vara eller icke vara i EM - jag vet inte hur vi halkade in på det sidospåret - my bad troligen. Dom hör hur som helst hemma i ett EM, inget snack om saken - med det spelarmaterialet. Men det är väl en av nycklarna till den svenska hypen kring fotbollsmästerskapen, vi tar oss alltid dit, och oftast från gruppen. Tror på annat i år. Men det är en annan sak..
Publicerat: 2008-05-22Friends?Kommenterat av: Immigrant
Ja, då är vi överens! Jag håller tummarna för Sverige i Fotbolls EM och samtidigt ser fram emot kommande Hockey säsong. För att inte tala om Fotbolls VM, för då jävlar ska England med - annars får Du äta upp min hat!
Publicerat: 2008-05-22Friends, indeed.Kommenterat av: Wankbottom
Ja. VM-kvalet ska dom klara, allt annat vore väldigt underligt. Engelskmän i stort kan trösta sig med att man har fått världens bästa liga i landet. PL har utkristalliserat sig som nummer ett. Det trodde man aldrig när man satt och kollade på "tips-lördag" i mitten av 90-talet :D Din närvaro uppskattas här, hoppas du kommer titta in emellanåt! Mvh
Publicerat: 2008-05-22Money can do wonderfull things...Kommenterat av: Immigrant
...apropå att PL är så bra som den är just nu. Business is everything, and everything is business. Men det är kul så länge det varar! Tack - och visst kommer jag att bli en "hang around"! :)

 

Till toppen              Scrolla upp Scrolla ner              Till botten